torsdag 31. mars 2011

Hvordan kan man bruke Web 2.0 teknologien i skolen?

Det finnes mange muligheter til å benytte seg av tjenester fra Web 2.0 i det pedagogiske arbeidet på skolen. Jeg tar her for meg 3 forskjellige nettjenester som blogg, facebook og fronter.

www.google.com
http://tinyurl.com/68kzx62

Blogg er et multifunksjonelt tekstverktøy hvor den som oppretter bloggen setter et personlig preg på den med fargevalg, bildevalg og ved å velge egne tegn og navn, som vil prege nettadressen. Alle innlegg som skrives i bloggen blir datert og får en egen internettadresse som det kan linkes opp til. Man kan inkorporere lydfiler, videoklipp og bilder i bloggen også, for å gjøre den mer levende. Det følger et kommentarfelt til hvert innlegg, og her kan hvem som helst legge inn kommentarer til teksten eller andre ting som bloggeren har lagt ut. Det som er viktig å tenke på når man skriver blogg, er at det er åpent for alle, så man bør få en opplæring i nettvett på skolen før man starter på diverse prosjekter innen blogging. Det er ikke alt som egner seg i det åpne nettet, som for eksempel meget personlig info om seg selv og andre, og diverse bilder. Elevene bør også få en opplæring i hva som kan brukes av kilder i sine tekster, noe er opphavsrettet. Blogg kan brukes på to måter, som kommunikasjonsverktøy eller som refleksjonsverktøy.

Som kommunikasjonsverktøy, så kan man for eksempel lage turblogger. Et eksempel kan være en klasse som skal på leirskole, og de oppretter en felles blogg for hele klassen, slik at de hjemme skal kunne ha muligheten til å se hva barna deres gjør. Elevene skal skrive noe hver dag om hvordan de har det, en slags dagbok eller som et kort hjem, og de kan legge ut bilder fra turen med hjelp av læreren eller alene. Foreldrene vil få som oppgave å legge inn en kommentar til innleggene deres barn kommer med. På denne måten får vi oppmuntret elevene til å ville skrive mer, samtidig som skrivingen og de visuelle formene vil føre til mer kreativitet. Det som er viktig å tenke på når man lager en turblogg med bilder, er om du har fått tillatelse av alle der hjemme til å publisere bilder av deres barn.

Som refleksjonsverktøy vil bloggen kunne brukes for å publisere egne meninger og tanker i all offentlighet, og man kan bruke den til skoleoppgaver som den jeg holder på med nå. Elevene kan få oppgaver som krever at de kommer med egne meninger og hvor de i tilegg må drøfte diverse tema. Skal man bruke nettet for å finne bakgrunnsstoff for sin oppgave eller bilder, må man være nøye med å henvise til kildene, og passe på at det er opphavsrettighet på diverse bilder og tekster. Det kan være motiverende for mange at bloggen kan leses av mange, og skape dialog med ukjente mennesker.

Man kan selvfølgelig også bare ha en blogg for klassen, en klasseblogg, hvor læreren legger ut bilder fra ting de lager på skolen, eller ting de er med på, og legger ved noen kommentarer til bildene osv. I begynnelsen av småskoletrinnet kunne læreren skrevet ting elevene ville ha med i bloggen, og etter hvert som elevene blir eldre kan de få legge inn ting selv. Når det gjelder ting de lager på skolen, så kan man ta bilder underveis og når produktet er ferdigstilt. På denne måten får foreldrene ta del i litt av skolehverdagen deres; noe jeg tror veldig mange ville satt pris på. Dette tar selvfølgelig litt ekstra tid å gjennomføre for en lærer, men mye kommer an på hva man selv gjør det til.

Facebook er et sosialt nettverk som har skutt i været de siste åra. Dette bør man kunne dra med seg inn i skolen på en positiv måte. Dette er noe alle kjenner til, og det kan vi som lærere dra nytte av. Facebook ligger ut på det åpne nettet, men vi kan ved noen enkle tastetrykk skjerme oss fra det meste av omverdenen. Jeg ville brukt det innad i klassen, elevene legger til alle i klassen og læreren som venner, og skjuler alt som skjer der inne for alle andre. Tanken med dette er at elevene skal opprette en profil hver, kanskje i form av et land; en heter Italia, en annen Sverige osv. De skal skrive ned ting de finner ut om landet og legge inn bilder. Målet med dette er at elevene vil lære på en litt utradisjonell måte, og visse interesse for andres arbeid, ved at de syntes dette er spennende. Dette kan også gjøres i andre fag. Elevene kan kommentere hverandre, og komme med tips. Formativvurdering fra klassen, mens læreren kommer med sluttvurderingen.

Fronter er en digital læringsarena, LMS, som er en lukket læringsplattform. I boken å være digital i alle fag, skriver Otnes at LMS er et administrativt system som i stor grad kopierer den tradisjonelle klasseromsundervisningen inn i det digitale rommet. Dette syntes jeg var bra skrevet, for det er av erfaring jeg kan skrive at det i fronter blir lagt ut beskjeder, oppgaver, informasjon om skoleåret og hvor vi elever leverer vår besvarelser og får vurdering. Man kan logge seg inn i et fellesrom, man kan opprette forum hvor man kan diskutere eller lage oppgaver sammen i et eget rom. Man har også en egen e-post, hvor adressen er åpen for alle som har tilgang til fronter.

Kilder:
Otnes, Hildegunn, Å være digital i alle fag, 2009, Universitetsforlaget. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar