fredag 1. april 2011

Publisering på åpent nett vs lukket nett …

Jeg har igrunn delte meninger på dette området, for jeg mener det er positive og negative konsekvenser med begge tilfellene. Når man skal publisere en skoleoppgave i for eksempel en blogg, så må man være forsiktig med hva som står i denne teksten, eller hvilke bilder som er brukt, siden det er for alle-manns-eie. Henter man bilder fra nettet og publiserer disse videre, må man passe på at de er til fri bruk for alle. Dette kan skape litt frustrasjon og problemer hvis man er riktig uheldig. Der kommer fordelen med lukket nett inn, for i et lukka LMS, kan man litt friere til å publisere det man vil, så lenge det kun blir brukt i for eksempel klassen. Klassen kan kommentere det som er skrevet, og kanskje dra nytte av det til diverse prøver og eksamener. Skal man få tilbakemeldinger på oppgaver som er lagt ut på det åpne nettet, så bør vurderinga til læreren leveres i det lukkede. Det er ikke alle som syntes det er like motiverende å skrive, hvis de får negative tilbakemeldinger som alle kan se.

Det positive med å legge ut oppgaver i det åpne nettet, er at det er muligheter for at mange leser nettopp det du har skrevet, og det kan være motiverende for en elev. Men elevene må vise nettvett når de publiserer ting på åpne nett, så tidlig opplæring i dette på skolen vil jeg anbefale på det sterkeste hvis så er tilfellet.

For min egen del, så er det ikke veldig viktig at andre får lese mine innleveringer, for de innleveringene gjør jeg mest fordi jeg er pålagt det i lærerutdanninga, ikke for å glede andre med mine budskap. Så jeg for min del heller mest for lukket nett når det gjelder publisering av mappetekster, og mener at man heller kan bruke det åpne nettet privat. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar